Tips: Hoe financier je een High School jaar in het buitenland?

Een jaar in het buitenland doorbrengen op een High School kan een levensveranderende ervaring zijn. Het biedt de kans om een nieuwe cultuur te leren kennen, een andere taal te leren of verbeteren en natuurlijk om te groeien op persoonlijk vlak. Het financieren hiervan kan echter wel een uitdaging zijn. Het is daarom belangrijk om hier een goed plan voor te maken. Hieronder geven we je een aantal tips om de kosten van de high school uitwisseling te kunnen dekken.

1.        Bijbaantjes

Een traditionele (en meest makkelijke) manier om extra geld te verdienen is een bijbaantje als je nog heel jong bent, mag je in Nederland nog niet eens officieel werken. Dan kun je wat extra geld verdienen door het doen van klusjes.

• Werk in de (zomer)vakantie of weekenden: Er zijn veel banen goed te combineren met je school. Denk aan supermarkten, detailhandel of in de horeca. Veel jongeren werken in het weekend of tijdens vakanties. Heb jij weinig lesuren en jouw schoolzaken goed op orde? Dan kun je misschien zelfs een paar extra uurtjes doordeweeks meepakken.
  • Lokale hulp: Doe onderzoek in jouw omgeving, wat is er allemaal? Zijn er extra mogelijkheden voor seizoenswerk, denk aan tuinklusjes, werken op een camping of assisteren op een markt.
  • Klusjes: Mag jij officieel nog niet werken óf wil je juist wat extra verdienen naast je bijbaantje? Ga klusjes doen in huis of in de buurt. Denk aan: auto's wassen, kleine poetsklusjes of oppassen.

2.        Geldinzameling organiseren

Een geldinzameling is een effectieve manier om aan geld te komen voor jouw avontuur. Hier enkele ideeën:

• Verkoop items: Heb je zelf veel dingen die je eigenlijk niet meer gebruikt? Verkoop ze! Nog slimmer: ga eerst bij mensen op bezoek om nog meer verkoopitems op te halen en geniet van meer winst. Ga op een lokale rommelmarkt staan of houd een garagesale.
  • Crowdfunding: Vertel iedereen waar je heen gaat en wat je gaat doen! Zorg dat je een overtuigend profiel hebt en dat jouw verhaal en doelen goed naar voren komen. Promoot de inzameling via WhatsApp, social media, mond-tot-mondreclame en maak het mensen gemakkelijk via linkjes of QR-codes.
  • Creatieve ideeën: Organiseer een carwash, klusjesdag, benefietdiner, verkoop noten/pruimen/pompoenen uit eigen tuin of bijvoorbeeld zelf gemaakte koekjes.

3.        Spaarplannen en budgetteren

Het opstellen van een spaarplan en het budgetteren van uitgaven kan je helpen om je doelen sneller te bereiken.

• Maak een (digitale) spaarpot: Door je geld daadwerkelijk apart te bewaren, dit kan in een fysieke spaarpot of online, zorg je dat je niet aan dit geld komt wat je hebt gespaard voor jouw specifieke high school doel. Als je al een eigen spaarrekening hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om een X bedrag per maand automatisch te sparen. Op deze manier wordt er bijvoorbeeld iedere maand een bedrag overgemaakt naar jouw spaarpot, zonder dat je hier over na hoeft te denken.
  • Houd je uitgaven bij: Als je wil sparen is het goed om inzicht te krijgen in je uitgaven en inkomsten. Wat zijn de maandelijkse kosten die terug komen of waar zou je juist op kunnen besparen? Minder eten buiten de deur eten of niet-noodzakelijke dingen kopen zoals een extra paar schoenen of de nieuwste telefoon.
  • Bespreek met je familie: Bespreek je financiële plannen en doelen met je familie. Zij kunnen je waarschijnlijk helpen om je inzichten te geven in een realistisch doel. Misschien hebben jullie al afgesproken dat je een X bedrag of X percentage zelf moet betalen, bespreek met hen hoe je dit het beste kunt bereiken. Misschien hebben zij nog wel vrienden en kennissen met extra klusmogelijkheden voor jou!

4.        Plan vooruit

Tot slot, begin zo vroeg mogelijk met je planning. Hoe eerder je begint, hoe meer tijd je hebt om geld in te zamelen en te besparen.

• Stel realistische doelen: Stel duidelijke en haalbare financiële doelen voor jezelf. Zorg dat je weet hoeveel je nodig hebt en breek dit bedrag op in kleine en beheersbare doelen.
  • Blijf gemotiveerd: In het begin kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven, zeker als je doel ver weg lijkt. Zorg ervoor dat je overzicht hebt, je het einddoel voor ogen hebt en herinner jezelf waarom je dit doet!

5.        Kostenbesparende tips voor tijdens je verblijf

Er zijn verschillende manieren om je uitgaven in het buitenland te minimaliseren:

• Openbaar vervoer: Het openbaar vervoer is vaak de goedkoopste manier van reizen. Soms is het bestellen van een Uber makkelijker of sneller maar bedenk ook dat het vaak meer kost waardoor jij minder geld overhoudt voor andere zaken.
  • Jongerenkorting: Bekijk of jij met jouw studentenpas kunt profiteren van bepaalde kortingen.
  • Zoeken naar korting: Soms is het krijgen van korting op een bepaalde reis of artikel heel makkelijk. Vaak geven bedrijven korting bij het inschrijven voor de nieuwsbrief of zijn er kortingen beschikbaar wanneer je via Google zoekt naar 'Kortingscode X'.
  • Thuis koken: Uiteten gaan is vaak gezellig en lekker maar het kost veel meer dan wanneer je het thuis maakt. Daarbij kun je thuis ook voor meerdere dagen koken of een gerecht invriezen.
  • Maak de juiste keuzes: Heb je een bepaald bedrag tijdens jouw uitwisseling? Kies verstandig! Wil je graag nieuwe kleren? Wacht op de sale. Geniet je van uiteten? Ga buiten de deur lunchen, dit is vaak stukken goedkoper.

Het financieren van een High School jaar in het buitenland vergt planning, inzet en creativiteit. Door de bovenstaande tips kun jij creatief aan de slag om jouw einddoel te behalen. Onthoud dat iedere stap, hoe klein ook, je uiteindelijk zal helpen om je streefbedrag te behalen en jouw buitenlanddroom waar te maken.