High School in Amerika

Hoe werkt een High School Uitwisseling in Amerika?

Tijdens een High School uitwisseling in Amerika kun je als 13- tot 18-jarige voor een periode naar een Amerikaanse High School. Na inschrijving via een High School organisatie, word je toegewezen aan een zorgvuldig geselecteerd gastgezin in Amerika. Het verblijf bij een gastgezin is een belangrijk onderdeel van de ervaring, omdat je terechtkomt in een Amerikaans gezin en álles leert over de Amerikaans cultuur. Daarnaast volg je lessen op een lokale High School en neem je deel aan naschoolse activiteiten, zoals sporten of theater en toneel. Tijdens een uitwisseling op een High School in de USA word je zelfstandiger, leer je nieuwe vrienden kennen, leer je de Engelse taal spreken en ontdek je de Amerikaanse cultuur. Wie wil dat nou niet?

Het High School Systeem in Amerika

De eerste twee jaar van de middelbare school in Nederland staan gelijk aan ‘Junior High School’ in Amerika. Na twee jaar stromen Amerikaanse kinderen door naar ‘High School’, wat vier jaar duurt. In het eerste High School jaar zijn de kinderen ongeveer 15 jaar oud en worden ze ‘Freshman’ genoemd. Na dit jaar gaan ze door naar jaar twee en worden ze ‘Sophomore’. In jaar drie, als de kinderen ongeveer 17 jaar oud zijn, behoren ze tot de ‘Upperclassman’ en mogen ze zichzelf ‘Junior’ noemen. Hierna volgt het laatste High School jaar, waarin ze ‘Senior’ worden en hun High School tijd afronden. Na High School zijn er verschillende opties: werken, naar een community college óf naar een college/university. Aan mogelijkheden geen gebrek!

Semester of Jaar naar High School in Amerika

Als je geïnteresseerd bent in een onvergetelijke periode op een Amerikaanse High School, kun je vaak zelf de programmaduur bepalen. De meest populaire optie is een High School jaar, wat je de kans geeft om een volledig jaar in de Verenigde Staten door te brengen. Dit wordt vaak aangeduid als ‘High School Year Amerika’. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor kortere programma’s, zoals een semesterprogramma. Bij dit programma ga je voor een half schooljaar naar Amerika. Beide opties zijn superleuk en -leerzaam. Afhankelijk van de uitwisselingsorganisatie waarmee je gaat, kun je soms ook nog kiezen voor een Summer School in Amerika. Het exacte aanbod kan dus per organisatie verschillen, vandaar dat het goed is om je te laten informeren tijdens een High School evenement.

Wat kost een jaar High School in Amerika?

De kosten van een High School jaar in Amerika zijn afhankelijk van verschillende factoren. Belangrijke kosten tijdens je uitwisseling in Amerika zijn het programma van de uitwisselingsorganisatie waarmee je gaat, de duur van je verblijf in Amerika en eventuele extra ondersteuning. Daarnaast zijn er nog andere kosten tijdens je High School jaar, zoals visumkosten, vliegtickets, verzekeringen, vervoer, schoolbenodigdheden en persoonlijke uitgaven. Bovendien kunnen er bijkomende kosten zijn, zoals deelname aan naschoolse activiteiten, excursies en optionele reizen in Amerika. Je kunt altijd contact opnemen met uitwisselingsorganisaties om te bespreken wat de geschatte kosten zijn voor je uitwisseling in Amerika.

Waar kom ik terecht tijdens mijn Exchange Year in Amerika?

De specifieke stad, regio of staat waar je terechtkomt tijdens je High School Exchange Year in Amerika is afhankelijk van een aantal zaken. Uitwisselingsorganisaties proberen vaak gastgezinnen te matchen op basis van overeenkomende interesses en voorkeuren. Dit betekent dat je in verschillende delen van Amerika kunt worden geplaatst, zoals in Florida, New York, Californië, Texas of andere staten. Het is belangrijk om te weten dat de uiteindelijke plaatsing kan variëren en afhankelijk is van de beschikbaarheid van gastgezinnen en scholen. Een ding is zeker: je zult onderdeel worden van een Amerikaans gezin en helemaal meedoen in de Amerikaanse cultuur.

Bij een aantal High School organisaties is het mogelijk om, vaak tegen een meerprijs, een regiovoorkeur aan te geven. De uitwisselingsorganisatie gaat dan op zoek naar een school en gastgezin in jouw favoriete Amerikaanse staat of regio! Ga je liever naar Canada? Kijk dan voor meer informatie op onze High School Canada pagina.

J1 en F1 Visa: Belangrijke informatie

Voor een High School uitwisseling in Amerika is een J1- of F1-visum gebruikelijk. Het J1-visum is voor culturele uitwisselingsprogramma’s, waarbij studenten bij een gastgezin wonen en een georganiseerd programma volgen. Hier valt een High School uitwisseling in de meeste gevallen onder. Het F1-visum is voor internationale studenten die fulltime aan een Amerikaanse High School willen studeren. Met een F1-visum moeten studenten vaak zelf accommodatie regelen. Wij raden aan om samen met de organisatie waarmee je gaat het visumproces door te lopen. Zo weet je zéker dat je niet voor verrassingen komt te staan op jouw High School in de USA!