High School in Canada

Een High School Uitwisseling in Canada: hoe werkt het precies?

Tijdens een High School uitwisseling in Canada krijgen jongeren tussen de 13 en 18 jaar de kans om een periode lang deel te nemen aan het Canadese High School systeem. Via een Nederlandse High School organisatie word je zorgvuldig gematcht met een gastgezin in Canada. Het verblijf bij een gastgezin is een belangrijk onderdeel van deze ervaring, aangezien je wordt ondergedompeld in de Canadese cultuur. Je volgt lessen op een lokale High School en hebt de mogelijkheid om deel te nemen aan verschillende naschoolse activiteiten, zoals sporten, toneel of andere buitenschoolse clubs. Een High School uitwisseling in Canada biedt een unieke kans voor persoonlijke groei, het leggen van nieuwe vriendschappen, het verbeteren van je Engelse of Franse taalvaardigheid en het ontdekken van de geweldige Canadese cultuur. Een ervaring om nooit te vergeten!

Het Canadese High School systeem

Waar we in Nederland op de middelbare school weer opnieuw in leerjaar één beginnen, werkt dit in het Canadese schoolsysteem anders. Kinderen starten in grade 1 en gaan naar school tot en met grade 12, wat gebaseerd is de leeftijd van het kind. Kinderen die naar Secondary School gaan, vergelijkbaar met High School in Amerika, zijn tussen de 14 en de 18 jaar oud. Echter zijn er ook provincies waar kinderen eerder beginnen met Secondary School, zoals in Alberta, Newfoundland & Labrador en Nova Scotia. In Canada zitten er dus per provincie verschillen in het schoolsysteem. Wanneer je op uitwisseling gaat in Canada, zul je altijd in een Secondary School klas terechtkomen.

Een Semester of Jaar naar een High School in Canada

Wil jij dolgraag op High School uitwisseling naar Canada en de touwtjes zelf in handen houden? Dat kan! In Canada kun je zelf kiezen hoelang je op uitwisseling wilt gaan. De populairste keuze is een High School Year in Canada, omdat je dan de kans krijgt om een heel schooljaar te genieten van de Canadese cultuur. Wil je toch liever iets korter gaan? Dan is het mogelijk om voor een semester op uitwisseling in Canada te gaan. Afhankelijk van de uitwisselingsorganisatie waarmee je gaat, is het ook mogelijk om Summer School in Canada te volgen. Het exacte aanbod varieert per organisatie, dus informeer jezelf tijdens een High School evenement om alle details te ontdekken. Ga de uitdaging aan en maak van jouw dromen werkelijkheid tijdens een High School avontuur in het prachtige Canada!

De kosten van een High School Jaar in Canada

De kosten van een High School jaar in Canada verschillen, omdat ze afhankelijk zijn van een aantal onderdelen. Zo is de prijs afhankelijk van de uitwisselingorganisatie waarmee je reist en hoelang je op uitwisseling wil gaan. Naast de programmaprijs komen er bij een uitwisseling in Canada nog andere kosten kijken, waaronder vliegtickets, verzekeringen, persoonlijke uitgaven, verzekeringen en visumkosten. Daarnaast kunnen naschoolse activiteiten, uitstapjes of reizen binnen Canada voor extra kosten zorgen. Voor meer informatie over kosten van uitwisselingsprogramma’s naar Canada kun je contact opnemen met organisaties die High School uitwisseling naar Canada aanbieden.

Waar in Canada kan ik terechtkomen tijdens mijn Exchange Year?

De regio waarin je geplaatst wordt tijdens je Exchange Year in Canada is in veel gevallen afhankelijk van het gastgezin waaraan je gematcht wordt. Het matchen gebeurt vaak op basis van gemeenschappelijke interesses, wat betekent dat je in verschillende provincies kunt worden geplaatst. Voorbeelden van deze provincies zijn Alberta, British Columbia, Newfoundland & Labrador, Nova Scotia en Vancouver. Om de authentieke Canadese cultuur te ervaren, wordt je in de meeste gevallen geplaatst in kleinere steden of dorpen. Spreekt Amerika je meer aan? Kijk dan voor meer informatie op de High School Amerika pagina!

Vaak is het mogelijk om, eventueel tegen een meerprijs, een regioselectie- of voorkeur door te geven bij High School organisaties. Hierbij kun je zelf doorgeven waar je voorkeur naartoe gaat, waarna de uitwisselingsorganisatie gaat zoeken naar een geschikt gastgezin.

Visa voor uitwisseling in Canada

Wil je op High School uitwisseling in Canada? Dan is het belangrijk dat je beschikt over het juiste visum. Als je een jaar op uitwisseling wil gaan, heb je een Study Permit nodig. Met dit visum mag je het hele jaar studeren in Canada. Samen met de uitwisselingsorganisatie zul je het visumproces doorlopen, zodat jij zonder zorgen naar je High School in Canada kunt! Kies jij voor een verkort programma en ga je korter dan 6 maanden naar Canada? Dan volstaat een eTA in veel gevallen ook. Voor de precieze voorwaarden van jouw uitwisselingsprogramma kun je contact opnemen met jouw uitwisselingsorganisatie.