High School Zuid-Amerika

Hoe werkt een High School Uitwisseling in Zuid-Amerika?

Tijdens een high school-uitwisseling in Zuid-Amerika kun je al vanaf 14- tot 18-jarige (bij vertrek) voor een bepaalde periode naar een high school in bijvoorbeeld Argentinië, Brazilië, Ecuador of Paruguay gaan. Na inschrijving via een uitwisselingsorganisatie word je gekoppeld aan een zorgvuldig geselecteerd gastgezin in het land van jouw keuze. Het verblijf bij een gastgezin is een belangrijk onderdeel van de ervaring, omdat je deel uitmaakt van een lokaal gezin en alles leert over de cultuur van dat land. Daarnaast volg je lessen op een lokale high school en neem je deel aan buitenschoolse activiteiten zoals sport of theater. Tijdens een uitwisseling op een high school in Zuid-Amerika word je zelfstandiger, maak je nieuwe connecties, leer je de lokale taal spreken en ontdek je een nieuwe cultuur. In Zuid-Amerika zul je ook een compleet ander klimaat ervaren. Al me tal is het een ervaring die je nooit meer zal vergeten.

Het High School systeem in Zuid-Amerika

Argentinië:
Het secundaire onderwijs in Argentinië bestaat uit Educación Secundaria en is verdeeld in 2 ciclos: Primer Ciclo (15-17 jaar) en Segundo Ciclo (17-18 jaar).
Ecuador:
Het middelbare onderwijs in Ecuador is onderverdeeld in Educación General Básica (10-15 jaar) en Bachillerato (15-18 jaar).
Brazilië:
Het middelbare onderwijs in Brazilië, bekend als Ensino Médio, omvat studenten van 15-18 jaar.
Paraguay:
Het middelbare onderwijs in Paraguay bestaat uit Educación Media, dat studenten van 15-18 jaar omvat.

Semester of jaar naar High School in Zuid-Amerika

Als je geïnteresseerd bent in een bijzondere periode op een High School in één van deze verre landen, kun je vaak zelf de programmaduur bepalen. De meest gekozen optie is om een uitwisseling te doen voor een jaar, dit geeft je de kans om echt te ervaren hoe het allemaal is! Wil je dit liever toch voor een kortere tijd doen, dan zijn er ook mogelijkheden zoals een semesterprogramma. Bij dit programma ga je voor een half schooljaar op uitwisseling. Beide opties zijn superleuk en -leerzaam. Het exacte aanbod kan dus per organisatie verschillen, vandaar dat het goed is om je te laten informeren tijdens een High School evenement.

Wat kost een jaar High School in Zuid-Amerika

De kosten van een High School jaar of semester in Zuid-Amerika zijn afhankelijk van verschillende factoren en kunnen sterk variëren per land en programma. Om een nauwkeurig beeld te krijgen van de totale kosten van je High School in Zuid-Amerika, is het verstandig om contact op te nemen met verschillende uitwisselingsorganisaties. Zij kunnen je voorzien van gedetailleerde informatie over de geschatte kosten en je helpen bij het plannen van je budget.

Wij hebben een algemene blog geschreven over de kosten waar je rekening mee kunt houden, lees hier alles over de belangrijkste kostenposten.

Waar kom ik terecht tijdens mijn Exchange Year in Zuid-Amerika

Het specifieke land, stad en regio waar je terechtkomt tijdens je High School Exchange Year in Zuid-Amerika is afhankelijk van een aantal zaken. Uitwisselingsorganisaties proberen vaak gastgezinnen te matchen op basis van overeenkomende interesses en voorkeuren. Dit betekent dat je in verschillende delen van het gekozen land kunt worden geplaatst. Het is belangrijk om te weten dat de uiteindelijke plaatsing kan variëren en afhankelijk is van de beschikbaarheid van gastgezinnen en scholen. Eén ding is zeker: je wordt onderdeel van een warm gezin en beleeft de cultuur van je gekozen land van dichtbij en intensief!

Bij een aantal High School organisaties is het mogelijk om, vaak tegen een meerprijs, een regiovoorkeur aan te geven. De uitwisselingsorganisatie gaat dan op zoek naar een school en gastgezin in jouw aangegeven stad/regio! Zet jij liever de stap binnen Europa of ga jij het avontuur opzoeken in Azië of Oceanië? Kijk dan voor meer informatie op onze bestemmingen pagina.

Visa: belangrijke informatie

Voor een high school-uitwisselingsprogramma naar landen in Zuid-Amerika zijn er specifieke visumprocedures en vereisten. Bij veel bestemmingen dien je onder andere een aanvaarding door een erkende onderwijsinstelling van jouw gastland te hebben, bewijs van voldoende financiële middelen, gezondheidsverklaring, recente pasfoto, een paspoort dat voor minimaal 6 maanden geldig is na de geplande verblijfsduur, certificaat goed gedrag (politie clearance), inschrijvingsbewijs en studieplan. Daarnaast heb je bij de meeste landen heb je een Student Visa nodig, bij Brazilië een Temporary Visa. Wat je precies nodig hebt, is dus afhankelijk van het gastland waar je heen gaat. Jouw high school organisatie zal je helpen met het regelen van de juiste documentatie.

Wil jij graag naar Zuid-Amerika als jouw high school bestemming? Gaaf! Je zal en onvergetelijke tijd beleven én het staat goed op je cv. Bezoek onze High School Abroad Fair om  meer te weten te komen over deze bestemmingen, de high school organisaties of overige vragen. Dit is de ideale plek waarbij jij op één beurs als jouw vragen beantwoord zult hebben. Aanmelden kan gemakkelijk via onze website.