High School in Europa

Hoe werkt een High School Uitwisseling in Europa?

Tijdens een high school-uitwisseling in Europa kun je als 14- tot 18-jarige voor een bepaalde periode naar een high school in bijvoorbeeld Engeland, Spanje of Italië gaan. Na inschrijving via een uitwisselingsorganisatie word je toegewezen aan een zorgvuldig geselecteerd gastgezin in het land van jouw keuze. Het verblijf bij een gastgezin is een belangrijk onderdeel van de ervaring, omdat je deel uitmaakt van een lokaal gezin en alles leert over de cultuur van dat land. Daarnaast volg je lessen op een lokale high school en neem je deel aan buitenschoolse activiteiten zoals sport of theater. Tijdens een uitwisseling op een high school in Europa word je zelfstandiger, maak je nieuwe vrienden, leer je de lokale taal spreken en ontdek je een nieuwe Europese cultuur. Een unieke ervaring maar toch niet te ver van huis: wie wil dat nou niet?

Het High School systeem in Europa

Hieronder een paar voorbeelden van populaire high school bestemmingen in Europa. Niet getreurd als jouw favoriete bestemming er niet tussen staat, want er zijn nog veel meer mogelijkheden. Kom naar de High School Abroad Fair om alle mogelijkheden te ontdekken.
High School in Duitsland
:
Het systeem is onderverdeeld in drie niveaus: Hauptschule, Realschule, en Gymnasium. Studenten worden gescheiden op basis van niveau, het verschilt dus waar je terecht kan komen.
High School in Frankrijk:
Studenten volgen het lycée (bovenbouw), met de focus op een algemeen of technisch curriculum. De eindexamens, genaamd “Baccalauréat”, zijn uitgebreid en belangrijk voor toelating tot universiteiten.
High School in Verenigd Koninkrijk:
Het Key Stage 4 (14-16 jaar). Na het behalen van GCSE’s kunnen studenten kiezen voor A-levels, beroepsopleidingen of het International Baccalaureate voor verdere studie.
High School in Spanje:
Het Spaanse secundair onderwijs bestaat uit het Bachillerato voor studenten van 16-18 jaar.

Semester of jaar naar High School in Europa

Als je geïnteresseerd bent in een bijzondere periode op een Europese High School, kun je vaak zelf de programmaduur bepalen. De meest populaire optie is om een jaar te gaan, wat je de kans geeft om echt te ervaren hoe het allemaal is! Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor kortere programma’s, zoals een semesterprogramma. Bij dit programma ga je voor een half schooljaar naar binnen Europa. Beide opties zijn superleuk en -leerzaam. Het exacte aanbod kan dus per organisatie verschillen, vandaar dat het goed is om je te laten informeren tijdens de High School Abroad Fair of direct contact op te nemen met één van de organisaties.

Wat kost een jaar High School in Europa?

De kosten van een High School in Europa zijn afhankelijk van verschillende factoren. Belangrijke kosten tijdens je uitwisseling in Europa zijn het programma van de uitwisselingsorganisatie waarmee je gaat, de duur van je verblijf in het gekozen land en eventuele extra ondersteuning. Daarnaast zijn er nog andere kosten tijdens je High School, zoals vliegtickets, verzekeringen, vervoer, schoolbenodigdheden en persoonlijke uitgaven. Bovendien kunnen er bijkomende kosten zijn, zoals deelname aan naschoolse activiteiten, excursies en optionele reizen met je gastgezin. Je kunt altijd contact opnemen met uitwisselingsorganisaties om te bespreken wat de geschatte kosten zijn voor jouw gastland. We hebben ook een blog geschreven waarbij de belangrijkste kostenposten op een rijtje worden gezet.

Waar kom ik terecht tijdens mijn Exchange Year in Europa?

De specifieke land, stad en regio waar je terechtkomt tijdens je High School Exchange Year in Europa is afhankelijk van een aantal zaken. Uitwisselingsorganisaties proberen vaak gastgezinnen te matchen op basis van overeenkomende interesses en voorkeuren. Dit betekent dat je in verschillende delen van het gekozen land kunt worden geplaatst. Het is belangrijk om te weten dat de uiteindelijke plaatsing kan variëren en afhankelijk is van de beschikbaarheid van gastgezinnen en scholen. Een ding is zeker: je zult onderdeel worden van een gezin en helemaal meedoen in de cultuur van het land dat jij kiest.

Bij een aantal High School organisaties is het mogelijk om, vaak tegen een meerprijs, een regiovoorkeur aan te geven. De uitwisselingsorganisatie gaat dan op zoek naar een school en gastgezin in jouw aangegeven stad/regio! Zet jij liever de stap buiten Europa? Kijk dan voor meer informatie op onze bestemmingen pagina.

Visa: Belangrijke informatie

Voor high school-uitwisselingsprogramma’s binnen Europa is het visumbeleid afhankelijk van het land van herkomst en het gastland. Hier is een overzicht van enkele scenario’s:

Binnen de Europese Unie en Schengen Zone

• EU-burgers: Als je een burger van een EU-land bent, heb je geen visum nodig om naar een ander EU-land te gaan voor een uitwisselingsprogramma. Je kunt vrij reizen en studeren binnen de EU.
  • Schengen Zone: De meeste EU-landen maken deel uit van de Schengen Zone, waar vrij verkeer van personen is toegestaan. Dit betekent dat je zonder visum naar andere Schengenlanden kunt reizen voor een uitwisselingsprogramma.

Voor specifieke vragen over het visumbeleid, kun je terecht bij jouw high school organisatie. Zij zijn er om jou te helpen en voor te bereiden.

De mogelijkheden in Europa zijn talloos! België klinkt misschien als dichtbij maar ook daar zul je een compleet andere cultuur ervaren. Het is voor ons redelijk ‘normaal’ geworden om zo makkelijk te kunnen reizen binnen Europa, wat ons heel veel mogelijkheden biedt, maar vergeet niet dat ieder plekje ook zijn eigen verborgen schatten, cultuur, taal en zelfs dialecten kent. Laat je onderdompelen in een gastland en ervaar wat Europa allemaal te bieden heeft. Bezoek de High School Abroad Fair om te kijken wat de mogelijkheden zijn en de high school organisaties te leren kennen.